RM1 Juta di Dunia; di Akhirat?

Thursday, April 29, 2010

‘Rakyat Malaysia memerlukan simpanan sekurang-kurangnya RM1 juta untuk memastikan kehidupan yang selesa selepas bersara, kata Pengarah Kanan Hubungan Pelanggan ReMark Malaysia. Kajian itu, menurutnya, turut menunjukkan bahawa simpanan dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang dikumpul bertahun-tahun lamanya hanya mampu bertahan dalam tempoh tiga tahun sahaja.’

Boleh baca di sini untuk maklumat lanjut.

Ulasan

Kehidupan selepas bersara, memerlukan sekurang-kurangnya RM1 juta untuk hidup selesa. Bersara daripada umur 55 tahun, katakanlah hidup sehingga 80 tahun, iaitu 25 tahun. 25 tahun (ataupun lebih, ataupun kurang) memerlukan wang kira-kira RM1 juta.

Agak-agak berapa banyak ‘RM’ diperlukan untuk kehidupan yang kekal abadi? Ironinya RM ataupun matawang tidak laku di ‘sana’, yang laku adalah pahala amal kebaikan. Jadi sama-sama kita mencari RM1 juta (sekurang-kurangnya) untuk kehidupan selepas bersara, dan sama-sama juga kita melakukan sebanyak-banyak AMAL untuk kehidupan akhirat kita yang kekal abadi.

Dengan kata lain, sama-sama kita cari RM1 juta dengan cara yang HALAL dan belanjakan RM1 juta tadi juga dengan cara yang HALAL. Rugi jika kita hanya fikir 1. kehidupan sekarang dan 2. kehidupan selepas bersara sahaja.

Kesimpulan, sama-sama juga kita fikirkan 3. kehidupan 'selepas' selepas bersara, iaitu kehidupan di alam yang kekal abadi. Selagi hayat dikandung badan, selagi itu bekal kehidupan di sana perlu dikumpulkan.

“Daripada Abu Hurairah r.a. katanya ‘Rasullullah s.a.w. bersabda: ‘Apabila seseorang manusia telah meninggal dunia, terputuslah segala amalnya, kecuali 3 perkara; 1. Sedekah jariah, 2. Ilmu yang diambil orang manfaatnya dan 3. Doa daripada anak yang soleh”
Sahih Muslim, jilid 3, hadis 1614 halaman 208


Sama-sama kita fikir, usaha dan sebarkan. Moga bermanfaat

ps: Perlukah kita bersara daripada melakukan perkara yang kita suka? :)

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP