Pay Your Mum First

Friday, April 02, 2010

Kita selalu mendengar ungkapan ini; ‘Seorang ibu boleh jaga 10 orang anak, tetapi 10 orang anak belum tentu mampu jaga seorang ibu’. Kita juga pasti pernah dengar 2 ungkapan ini, ‘Syurga di bawah tapak kaki ibu’ dan ‘Taatlah kepada ibumu, ibumu, ibumu dan bapamu’.

Ungkapan indah senang dicipta. Ayat muluk juga tidak sukar ditulis. Persoalannya, adakah kita telah amalkan apa yang kita tahu? Adakah kita sampaikan apa yang kita tahu? Adakah kita istiqomah lakukan apa yang kita tahu?

Straight to the point, pay your mum first. Daripada gaji pertama yang kita dapat, sama ada daripada makan gaji, kerja sendiri; bisnes, melabur, income pasif dan sebagainya, allocate siap-siap untuk ibu. Berapapun gaji kita, berapapun yang kita dapat (janji gaji HALAL daripada sumber HALAL dan pendapatan HALAL) peruntukkan sejumlah wang daripada jumlah perolehan itu kepada ibu.

Betul, ibu tidak pernah meminta, ibu juga tidak pernah berkira, ibu tahu kesukaran hidup kita dibandar.......tetapi sebagai anak kita patut MENGINGATI IBU. Duit, harta, kekayaan, wang ringgit, rumah banglo, kereta besar TIDAK MAMPU MEMBAYAR dan membeli pengorbanan ibu. Duit bulanan yang kita bagi hanyalah sebagai TANDA INGATAN sahaja. Nak tunggu balik kampung, mungkin 3 bulan sekali baru balik.

Kalau nak ikutkan bayaran, dunia dan seisinya pun BELUM TENTU MAMPU untuk membayar hatta setitik susu ibu yang telah menitis ke dalam perut kita.

Sayangi ibu, asbabnya kita ada di sini. Kasihi ibu, dari rahimnya kita mengenal dunia ini. Senangi ibu, sembilan bulan 10 hari kita berada di dalam kandungannya. Hormati ibu, tidur malamnya tidak pernah nyeyak menemani kita, sakit pening, makan dan minum sentiasa terjaga......apabila besar jadilah anak yang TAHU MENGHARGAI....

Hidup ini ibarat putaran roda, sekejap kita di atas, sekejap kita di bawah. Sekarang kita muda, remaja dan bertenaga. Tiba masanya kita juga akan jadi tua dan kurang bermaya. Hargai kehidupan, hargai ibu, dan hargai orang-orang disekeliling kita.

Moga kita jadi insan yang tahu menghargai. Moga anak kita juga dapat menghargai ibunya iaitu ISTERI KITA. Bukankah indah putaran kehidupan ini? Kita sendiri yang berhak menentukan PUTARAN KEHIDUPAN MANAKAH YANG KITA INGINKAN

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP