Usaha, Doa dan Tawakkal

Thursday, March 11, 2010

Sedikit sambungan, ulasan dan kesimpulan daripada ‘Ajal dan Maut di Tangan Tuhan’

Kita tidak tahu apa yang akan berlaku hari esok dan hari kemudian, kerana kita adalah hamba dan bukannya Tuan. Jadi, sebagai kesimpulan;

1. Usahakanlah sebaik mungkin untuk dapat apa yang kita nak. Jika kita nak sihat, pintar dan cerdas, usahakanlah sebaik mungkin agar sihat, pintar dan cerdas itu jadi milik kita

2. Jika kita nak jadi kaya, berharta, pemurah, disayangi, dihormati...usahakan juga sebaik mungkin untuk dapat apa yang kita nak. Jangan hanya mengharap sesuatu tanpa usaha. Rezeki secupak esok tidak akan jadi segantang, betul...tetapi adakah kita sudah tahu bahawa esok rezeki kita 1 cupak ataupun 1 lori? Adakah kita sudah tahu bahawa minggu depan kuiz Fluid Mechanic kita dapat 1/10 ataupun 10/10?

3. Oleh sebab kita tak tahu dan tidak akan pernah tahu apa yang akan berlaku esok, maka USAHAKANLAH SEBAIK MUNGKIN UNTUK DAPAT YANG TERBAIK. Usahakan agar yang secupak kita dapat hari ini jadi 5 lori hari esok. Usahakan sebaik mungkin agar yang kita dapat 1/10 minggu ini jadi 10/10 minggu depan. Siapa tahu.

Kawan-kawan lain ada yang boleh dapat, tak kan kita sorang tak boleh dapat. Kawan-kawan yang lain boleh berjaya,KENAPA TIDAK KITA? Kawan-kawan boleh ada ladang berekar-ekar, rumah bertingkat-tingkat, emas berkilo-kilo, kawan berbondong-bondong, KENAPA TIDAK KITA? Kawan-kawan boleh berhenti merokok, boleh amalkan gaya hidup sihat, KENAPA TIDAK KITA? Kawan-kawan boleh ada isteri, rumahtangga yang harmoni dan aman damai, KENAPA TIDAK KITA? Kawan-kawan boleh hati baik, pemurah, ramah, rajin berusaha, KENAPA TIDAK KITA?

NASI yang kita makan SAMA dengan nasi yang kawan kita makan. CIKGU yang mengajar kita SAMA dengan cikgu yang mengajar kawan kita. SEKOLAH tempat kita belajar SAMA dengan sekolah yang kawan kita belajar. TANGAN DAN KAKI kita dua SAMA macam tangan dan kaki kawan kita. UDARA yang kita hirup pun SAMA dengan udara yang kawan kita hirup. Dan terlebih pentingnya, TUHAN KITA ADALAH SAMA dengan Tuhan kawan kita...Persoalannya KENAPA KAWAN KITA BOLEH BUAT DAN KITA TIDAK BOLEH?

Akhirnya, SETELAH KITA USAHA SEBAIK MUNGKIN...perbanyakkanlah DOA dan TAWAKKAL KEPADANYA, kerana KUASA MUTLAK ADALAH KUASANYA dan AJAL DAN MAUT JUGA DITANGANNYA. Markah 10/10 yang telah ditetapkanNya tidak akan jadi 1/10, dan rezeki 17 lori yang telah ditetapkanNya juga tidak akan menjadi 1 lori. Siapa tahu. Usaha, doa dan tawakkal.

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP