Jom Balik Kampung

Friday, March 19, 2010

Kampung Dunia


Saya percaya kebanyakan kita yang tinggal di Lembah Klang ini bukannya asal orang sini. Kita ada kampung, mungkin di Utara, Pantai Timur, Selatan ataupun Malaysia Barat. Sesekali kita akan balik kampung terutamanya musim perayaan.

Ada yang selamat sampai ke kampung. Ada yang terkandas di tengah jalan akibat kemalangan, kereta rosak dan sebagainya. Ada yang cepat sampai dan ada juga yang berhari-hari lamanya baru boleh sampai ke kampung bergantung kepada kenderaan apa yang kita naik

Kampung Akhirat


Dan kampung halaman, ASAL nenek kita; Adam dan Hawa dulu adalah di syurga dan kita dalam perjalanan menuju ke sana. Kita dari alam roh, ke alam rahim, sekarang dalam alam dunia, menuju ke alam kubur, mahsyar, sirat, mizan dan syurga/neraka.

Ada orang yang selamat sampai dan ada yang terkandas di tengah jalan. Perjalanan kita ke kampung halaman masih lagi jauh, dan ramai orang jahat di tengah jalan iaitu SYAITAN dan NAFSU KITA sendiri. Semoga kita selamat sampai ke kampung halaman, tempat asal kita yang hakiki.

Sabda Nabi 'Semua umatku akan masuk syurga kecuali yang tidak mahu' Sahabat bertanya 'Siapa yang enggan itu wahai Rasulullah?' Sabda Nabi lagi 'Orang yang PILIH UNTUK TAAT akan masuk SYURGA, dan orang yang INGKAR akan masuk NERAKA'

Ulasan

Itulah serba sedikit intipati Khutbah Jumaat petang tadi. Harap ianya memberikan makna yang besar dalam hidup kita.

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP