Cerita Awak Tak Logik

Thursday, February 25, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Suatu ketika dahulu di Mersing (cerita ini rekaan semata-mata, tiada kena mengena dengan orang yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia)….ada sekumpulan katak yang terdiri daripada raja katak dan rakyatnya……Dipendekkan cerita raja katak ini telah menganjurkan satu acara renang bagi memilih bakal menantu kepada puterinya yang cantik molek itu…..

Syarat renang adalah:
1. Sesiapa sahaja boleh mengambil bahagian
2. Kena berenang dari Mersing ke Tioman
3. Hadiahnya adalah puteri tunggal…dan bakal mewarisi tahta raja katak…

Maka ramailah rakyat katak yang ingin mengadu nasib, dari katak teruna hinggalah ke katak duda…...

Dipendekkan cerita lagi....Tibalah hari yang dinantikan. Ramailah rakyat jelata yang berkumpul untuk menonton siapakah katak yang bertuah itu…Daripada kira-kira seribu katak yang mengambil bahagian…..hanya 1 saja katak bertuah yang sampai ke Pulau Tioman…….Maka dapatlah katak itu menjadi menantu raja dan mewarisi tahta raja katak….Hiduplah mereka bahagia selamanya…..hehehe…tamat cerita….

Soalan

1. Ketika sampai ke garisan penamat…katak itu telah di sambut oleh sekumpulan wartawan….dan bertanyakan apakah rahsia kejayaannya????
J: Katak itu hanya ‘buat-buat tak dengar’

2. Ketika disambut oleh bakal isteri….ie puteri katak……puteri katak juga bertanyakan soalan yang sama….
J: Katak itu juga ‘buat-buat tak dengar’……..Sambil memandang kepada bakal teman hidupnya yang cantik jelita itu…katak bertuah itupun menggeleng-gelengkan kepalanya dan mengeluarkan 1 alat yang dinamakan…..EAR PLUG….. dari kedua-dua belah telinganya....

Hehe…tamat soalan…

Ulasan
1. Ketika saya menceritakan kisah ini kepada teman…..Reaksi spontannya adalah ‘cerita awak tidak logik’
Jawapan spontan dari saya juga adalah ‘Sebab tak logiklah katak itu perlu pakai EAR PLUG…….dan kami ketawa bersama….hahahahaha…….

Tambahan…..dahulu besi terbang di udara tidak logik……besi belayar atas air juga tidak logik…bercakap dari 2 benua yang berbeza juga tidak logik…..sekarang semua benda yang tidak logik itu telahpun logik...…


Kesimpulan…

Sama-samalah kita logikkan perkara yang tidak logik..Sama-samalah kita realisasikan sesuatu yang orang kata ‘tak masuk akal’…….kerana sesuatu yang tidak masuk akal itulah yang akan mengubah dunia……Apabila dah berlaku…’ooooooo logik rupanya, oooo masuk akal rupanya’…..’Dah logik perkara yang tak logik itu, kita realisasikan pula perkara lain yang tak logik'...….

Bestlah ada kawan-kawan sekepala yang tak logik ni…… :) Jom sama-sama kita logikkan perkara yang tak logik itu....

3 comments:

2bz4money said...

Creativity & Innovation juga Thinking Outside The Box..tiada lagi yg mustahil, Wallahualam bissawab..

Kapak Kayu said...

ya ya... memang sesuatu yang tak logik.. tetapi logiknya ada... thehe

Admin said...

kalau ada orang cakap tak logik apa yang kita tengah usahakan, buat-buat tak dengar ajalah yaa ;) ataupun beli EAR PLUG banyak2 buat stok hehe

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP