Fast or rush?

Wednesday, January 27, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Fast or rush?
Laju atau tergesa-gesa?

1. Berjalan dengan laju sehingga terlanggar tiang, dinding dan tersepak tangga?
2. Bawa kenderaan (kereta, motosikal, bas, lori) dengan laju sehingga langgar lampu merah dan memotong pada garisan kembar?
3. Melabur dalam 3-4 jenis saham dan hartanah tanpa ada backup planning dan terikut-ikut dengan rentak orang?
4. Bercakap/menulis dengan laju dan perkataan yang keluar di luar kawalan sehingga sukar membezakan yang mana satu teori dan yang mana satu yang dipraktikan, sehingga membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan?
5. Bawa kenderaan dengan laju tetapi masih lagi berhenti pada garisan kuning / garisan belang untuk bagi laluan kepada pejalan kaki dan berhenti pada lampu merah?
6. Melabur dalam 3-4 jenis saham dan hartanah dengan ada backup planning dan rancangan alternatif sekiranya ekonomi merudum?
7. Bercakap/menulis dengan laju tetapi masih di dalam kawalan, perkataan/tulisan yang keluar adalah sepertimana yang dilakukan, dan banyak kebaikan yang diperolehi oleh pendengar/pembaca berbanding keburukan?

Apa yang pasti sesuatu yang laju dan di dalam kawalan itu biasanya menguntungkan......dan sesuatu yang tergesa-gesa itu juga sebenarnya 'nampak laju' tetapi biasanya merugikan.

We need to be fast but we no need to be rush

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP