Dunia Islam

Wednesday, January 27, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Saya mendoakan agar dunia Islam kembali kuat dan bersatu, walau apa nama sekalipun; Ahli Sunnah Wal Jamaah, Salafi, Syiah ataupun lain-lain

To be frank saya pernah berurusan dan berbincang dengan golongan Salafi dan juga golongan Syiah di Malaysia ini, dan saya lihat ada banyak persamaan dan ada titik temunya.

Saya cukup sedih bila lihat sesetengah golongan yang suka menyalah-yalahkan orang lain ataupun puak lain. Kalau kita rasa kita betul, cukuplah jika kita nyatakan dalil mana yang kita gunakan dan nas mana yang kita pakai, orang nak terima atau tak, terpulang, kerana masing-masing ada akal sendiri.

Kita sesekali tidak akan ditanya tentang perlakuan dan perbuatan orang lain, tetapi kita akan diminta pertanggungjawaban atas semua perkara yang kita lakukan.

Kesimpulan, jangan suka menyalah-yalahkan orang, jangan suka merendah-rendahkan pendapat orang dan jangan suka mengutuk-ngutuk orang lain. Hiduplah secara harmoni di bumi Malaysia yang bertuah ini, dan hiduplah secara aman di dunia kurniaanNYA ini ketika kita masih lagi diberikan kesempatan.

Sampai masanya, semua kekhilafan akan terurai dan semua kusut masai juga akan terlerai. Jadi sama-samalah kita beringat dan sama-samalah kita berpesan ke arah kebaikan.

1 comments:

Anonymous said...

mengapa tidak:)

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP