'Menuju Jalan Allah'

Friday, January 29, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

FORUM PERDANA 'Menuju Jalan Allah SWT'
Tarikh: 30 Januari 2010 (Esok)
Masa: Selepas Solat Magrib
Tempat: Masjid Al-Hasanah, Bandar Baru Bangi
Lokasi: Masjid hijau, depan kedai barangan sukan Al-Ehsan, depan klinik Az-Zahrah dan klinik An-Nur, Seksyen 8

Muslimin dan muslimat di jemput hadir.

http://laman-annur.blogspot.com/

p/s: Jom kita meriahkan majlis ilmu

Read more...

Fast or rush?

Wednesday, January 27, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Fast or rush?
Laju atau tergesa-gesa?

1. Berjalan dengan laju sehingga terlanggar tiang, dinding dan tersepak tangga?
2. Bawa kenderaan (kereta, motosikal, bas, lori) dengan laju sehingga langgar lampu merah dan memotong pada garisan kembar?
3. Melabur dalam 3-4 jenis saham dan hartanah tanpa ada backup planning dan terikut-ikut dengan rentak orang?
4. Bercakap/menulis dengan laju dan perkataan yang keluar di luar kawalan sehingga sukar membezakan yang mana satu teori dan yang mana satu yang dipraktikan, sehingga membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan?
5. Bawa kenderaan dengan laju tetapi masih lagi berhenti pada garisan kuning / garisan belang untuk bagi laluan kepada pejalan kaki dan berhenti pada lampu merah?
6. Melabur dalam 3-4 jenis saham dan hartanah dengan ada backup planning dan rancangan alternatif sekiranya ekonomi merudum?
7. Bercakap/menulis dengan laju tetapi masih di dalam kawalan, perkataan/tulisan yang keluar adalah sepertimana yang dilakukan, dan banyak kebaikan yang diperolehi oleh pendengar/pembaca berbanding keburukan?

Apa yang pasti sesuatu yang laju dan di dalam kawalan itu biasanya menguntungkan......dan sesuatu yang tergesa-gesa itu juga sebenarnya 'nampak laju' tetapi biasanya merugikan.

We need to be fast but we no need to be rush

Read more...

Dunia Islam

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Saya mendoakan agar dunia Islam kembali kuat dan bersatu, walau apa nama sekalipun; Ahli Sunnah Wal Jamaah, Salafi, Syiah ataupun lain-lain

To be frank saya pernah berurusan dan berbincang dengan golongan Salafi dan juga golongan Syiah di Malaysia ini, dan saya lihat ada banyak persamaan dan ada titik temunya.

Saya cukup sedih bila lihat sesetengah golongan yang suka menyalah-yalahkan orang lain ataupun puak lain. Kalau kita rasa kita betul, cukuplah jika kita nyatakan dalil mana yang kita gunakan dan nas mana yang kita pakai, orang nak terima atau tak, terpulang, kerana masing-masing ada akal sendiri.

Kita sesekali tidak akan ditanya tentang perlakuan dan perbuatan orang lain, tetapi kita akan diminta pertanggungjawaban atas semua perkara yang kita lakukan.

Kesimpulan, jangan suka menyalah-yalahkan orang, jangan suka merendah-rendahkan pendapat orang dan jangan suka mengutuk-ngutuk orang lain. Hiduplah secara harmoni di bumi Malaysia yang bertuah ini, dan hiduplah secara aman di dunia kurniaanNYA ini ketika kita masih lagi diberikan kesempatan.

Sampai masanya, semua kekhilafan akan terurai dan semua kusut masai juga akan terlerai. Jadi sama-samalah kita beringat dan sama-samalah kita berpesan ke arah kebaikan.

Read more...

Rancang Hari Esok

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

1. Rancang apa yang kita nak buat esok, malam nanti (dan apa yang kita buat hari ini pastikan memang sudah kita rancang dari malam tadi)
2. Tandakan mana satu yang dah kita buat, dan mana satu yang belum dibuat.
3. Jika boleh diselesaikan semua hari ini, alhamdulillah. Jika tidak.....
4. Selesaikan ikut keutamaan. Utamakan mana yang perlu diutamakan atau dahulukan mana yang perlu didahulukan, dan kemudiankan mana yang perlu dikemudiankan.
5. Good luck and all the best, chio' chio', gambate ne

Read more...

Multiple Strategy

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Apa saja yang kita buat, pastikan kita ada banyak strategi / variasi / kepelbagaian. Jangan hanya guna 1 tune / 1 method / 1 strategi.......bahaya

Contoh mudah, kalau nak pergi ke Pangkor, mungkin ada 3-4 jalan yang boleh kita ikut. Jika jalan A ada kemalangan, kita ikut jalan B. Jika jalan B ada tanah runtuh, kita ikut jalan C. Jika jalan C sedang dibaikpulih, kita naik flight.

Jangan hanya ada 1 strategi, dan jangan hanya ada 1 cara yang kita nampak. Pastikan kita nampak banyak jalan dan banyak cara, dan jika cara yang kita sedang lalui itu ada cabaran, pastikan kita ada cara lain, pastikan kita ada alternatif lain. Pastikan ada backup planning

Hidup kita perlu sentiasa bergerak pantas. Jangan terperangkap di tengah jalan, jangan juga memerangkap diri dengan hal-hal yang remeh temeh dan hal-hal tidak sepatutnya. Jangan juga menyusahkan sesuatu yang mudah dan senang. Yang ringan sama-sama kita jinjing, yang berat sama-sama kita pikul.

Read more...

Biar Lebih di Sana

Friday, January 22, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Apa saja yang kita lakukan, fikirkanlah ‘lebih’ di sana. Sebagai contoh:

1. Biar cepat di sini asalkan lebih cepat di sana
2. Biar laju di sini asalkan lebih laju di sana
3. Biar kaya di sini asalkan lebih kaya di sana
4. Biar selamat di sini asalkan lebih selamat di sana
5. Biar bahagia di sini asalkan lebih bahagia di sana
6. Biar berjaya di sini asalkan lebih berjaya di sana
7. Biar sejahtera di sini asalkan lebih sejahtera di sana

Buatlah apa saja yang kita mahu di dunia ini tapi ingatlah bahawa satu hari nanti kita semua akan mati, kita semua akan mengadapNYA dan kita semua akan ditanya tentang apa yang telah kita lakukan dan tentang apa yang telah kita perbuatkan di muka bumi ini.

Semuanya akan diperhitungkan satu persatu dan semuanya akan dihisab satu persatu. Alangkah ruginya jika kita hanya mencari keuntungan dunia tanpa mengambil kira keuntungan akhirat. Alangkah ruginya jika kita hanya mencari kebahagiaan dan kekayaan dunia tanpa kita memikirkan kebahagiaan dan kekayaan akhirat.

Duit, wang ringit, emas, permata, berlian, rumah, tanah dan saham hanya laku di dunia ini sahaja. Ianya tidak laku di sana. Carilah kekayaan itu, tiada salahnya, tapi jangan sesekali membelakangi suruhanNYA dan jangan sesekali melanggar tegahan dan laranganNYA.

Seseorang yang bijak pandai adalah seseorang yang sentiasa mengingati mati dan sentiasa berusaha keras untuk kehidupan selepas kematian.

Tiada salahnya kita mencari kebahagiaan di dunia, tetapi kebahagiaan akhirat lebih perlu diutamakan. Tiada salahnya kita mencari kesenangan di dunia, tetapi kesenangan di akhirat lebih perlu diutamakan. Tidak salahnya kita mencari kekayaan di dunia, tetapi kekayaan akhirat lebih perlu diutamakan……kerana kehidupan dunia ini sementara cuma dan kehidupan akhirat itu kekal abadi.

Lebihkan ‘mencari kehidupan’ di sana dalam setiap apa yang kita lakukan

Read more...

Strong Strategy

Thursday, January 21, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

1. Fairlady 350Z tanpa smart tag akan melambatkan perjalanan

2. Fairlady 350Z dengan smart tag tanpa pemandu yang cekap, yang boleh mengendalikan kenderaan dengan bagus juga akan melambatkan perjalanan

3. Fairlady 350Z dengan smart tag dengan pemandu yang cekap, yang boleh mengendalikan kenderaan dengan bagus, tetapi tidak tahu tentang selok belok jalan mana harus di tuju, arah mana harus diikuti juga akan melambatkan perjalanan

4. Fairlady 350Z dengan smart tag dengan pemandu yang cekap, yang boleh mengendalikan kenderaan dengan bagus dan tahu tentang selok belok jalan mana harus di tuju, arah mana harus diikuti, tetapi pemandu dalam keadaan mengantuk, lemah, tak bermaya juga akan melambatkan perjalanan

5. Fairlady 350Z dengan smart tag dengan pemandu yang cekap, yang boleh mengendalikan kenderaan dengan bagus dan tahu tentang selok belok jalan mana harus di tuju, arah mana harus diikuti, pemandu dalam keadaan sihat, segar dan cerdas, tetapi Fairlady 350Z tidak mempunyai cukup tekanan angin dan tanpa minyak yang cukup, tanpa servis juga akan melambatkan perjalanan

6. Fairlady 350Z dengan smart tag, dengan pemandu yang cekap, yang boleh mengendalikan kenderaan dengan bagus dan tahu tentang selok belok jalan mana harus di tuju, arah mana harus diikuti, pemandu dalam keadaan sihat, segar dan cerdas, Fairlady 350Z juga telah dipastikan cukup tekanan angin dan cukup minyak dan telah di servis, tetapi bergerak ketika jalan jem ataupun ada kemalangan jalan raya juga akan melambatkan perjalanan.

7. Fairlady 350Z dengan smart tag, dengan pemandu yang cekap, yang boleh mengendalikan kenderaan dengan bagus dan tahu tentang selok belok jalan mana harus di tuju, arah mana harus diikuti, pemandu dalam keadaan sihat, segar dan cerdas, Fairlady 350Z juga telah dipastikan cukup tekanan angin dan cukup minyak dan telah di servis (tip top condition), bergerak ketika jalan lapang, tanpa kesesakan jalan raya inshaAllah akan membolehkan kita semua sampai ke destinasi

Read more...

Pencuri Awal Tahun 2010

Friday, January 15, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Maybank2u?
1. Please verify your online account? (picture 1)
2. Jump from the link given (picture 2)
3. Link given: http://............................ @ internet explorer @ thief (picture 3)
4. Maybank2u original website: https://maybank2u/........................... @ maybank2u.com Online…………..) (picture4)

Please be careful with this thief and have a proper wealthy management.

Please refer to this entry for detail.
http://www.jutawanduniaakhirat.com/2009/11/maybank2u-dan-cimbcliks.html



Read more...

Hukum 90/10

Wednesday, January 13, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

1. 90 % daripada kejayaan / kekayaan pelakon hanya dimiliki oleh 10 % pelakon
2. 90 % daripada kejayaan / kekayaan penyanyi hanya dimiliki oleh 10 % penyanyi
3. 90 % daripada kejayaan / kekayaan ahli sukan hanya dimiliki oleh 10 % ahli sukan
4. 90 % daripada kejayaan / kekayaan pelabur hanya dimiliki oleh 10 % pelabur
5. 90 % daripada kejayaan / kekayaan peniaga hanya dimiliki oleh 10 % peniaga
6. 90 % daripada kejayaan / kekayaan penulis hanya dimiliki oleh 10 % penulis
7. 90 % daripada kejayaan / kekayaan bumi hanya dimiliki oleh 10 % manusia

Kesimpulan; (1) Jangan jadi orang kebanyakan dan jangan ikut rentak orang kebanyakan. (2) Jangan jadi golongan 90 % majoriti yang memperolehi 10 % minoriti kejayaan / kekayaan , tetapi jadilah golongan 10 % minoriti yang memperolehi 90 % majoriti kejayaan / kekayaan.

Read more...

Tukar Ilmu Kepada Manfaat

Monday, January 11, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Sama-samalah kita tukarkan ilmu yang kita ada ini kepada sesuatu yang bermanfaat; antaranya adalah duit, persahabatan, network, kepercayaan dan sebagainya.

Sama-samalah kita perbanyakkan ilmu, kemudian aplikasikan ilmu tersebut untuk mendapatkan sesuatu yang kita nak, sesuatu yang bermanfaat sudah tentunya.

Ilmu pula bukan setakat ilmu formal, tetapi juga ilmu bukan formal yang diperolehi setiap hari; setiap saat dan setiap masa. Ilmu yang diperolehi daripada kenalan, mentor dan network. Sama-samalah kita memberikan manfaat dan memanfaatkan peluang yang ada sepenuhnya, inshaAllah

Read more...

Petua Hilangkan Pening

Sunday, January 10, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Saya dapat pengajaran yang sungguh berharga hari ini iaitu ‘buat sesuatu apabila tiba masanya’ itu sahaja :).

Saya nak kongsikan 1 tip pagi ini iaitu tip menghilangkan pening. Setakat saya menulis di ruangan maya ini (dari Julai 2009 @ telah masuk bulan yang ke 7), telah 2 kali saya mengalami sindrom pening yang boleh dikatakan amat teruk hehe......biasala kawan kepeningan mematangkan kita dan cabaran kehidupan mendewasakan kita.

Setakat ini alhamdulillah pening-pening itu telah pun hilang.........DaripadaNYA pening-pening itu datang dan Dia juga sebenarnya yang menyelesaikannya. Saya hanyalah bahan ujian sahaja. KepadaNYA kuberserah diri.

Petua yang saya gunakan setakat ini adalah, setiap awal pagi selepas solat subuh, banyak-banyak kan baca Al-Quran, khususnya Surah Yasin (Surah 36) dan Surah Al Mulk (surah 67).

Lagi banyak pening, lagi banyak baca. Kalaupun pening-pening itu telahpun hilang, teruskan membaca kalam-kalam Allah tadi sebagai rutin harian inshaAllah, kerana di situ terdapat penawar kepada segala penyakit, penyelesaian kepada segala cabaran dan panduan kepada segala jalan kehidupan. Moga hidup kita semua sentiasa terpandu olehNYA

Samalah juga masa kita nak dapat baby dulu, kan selalu kita baca surah Yusof, Luqman dan Mariam sebagai amalan/petua/asbab bagi mendapatkan anak-anak yang cantik, cerdas dan soleh

Akhirnya semua adalah ditanganNYA; daripadaNYA kita datang, keranaNYA kita ada di sini dan kepadaNYA kita semua akan kembali. Segala yang berlaku ini hanyalah asbab sahaja sama ada akan lebih mendekatkan diri kita kepadaNYA ataupun sebaliknya.

Jadi, sama-samalah kita manfaatkan kehidupan ini sepenuhnya untuk kebahagiaan kehidupan di sini dan di sana, dan sama-samalah kita menjadikan cabaran-cabaran kehidupan ini sebagai asbab untuk kita lebih dekat kepadaNYA inshaAllah. Jumpa lagi

p/s: 1. Mungkin sahabat-sahabat semua juga ada petua hilangkan pening yang boleh dikongsikan bersama selain daripada sapu minyak panas di kepala :)

2. Terima kasih kepada Tuan Hafizal @ Juruukur, Keown, Deli dan Ijo kerana meluangkan masa melayan CF101 petang semalam. Banyak ilmu bermanfaat yang dikongsikan bersama. Lain kali kita layan lagi, lagi banyak main lagi banyak idea keluar. Nanti kita main dengan balance sheet & income statement sendiri inshaAllah

Read more...

Pesan Guru

Friday, January 08, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Saya percaya setiap dari kita mempunyai guru/sifu/cikgu/mentor ataupun apa saja 'nama' yang kita panggil kepada orang-orang yang selalu kita jadikan tempat rujukan ini. Setiap guru mempunyai peranannya yang tersendiri dalam mencorakkan kehidupan, pemikiran dan tindakan-tindakan kita ini.

Kali ini saya ingin berkongsi 3 pesanan guru yang inshaAllah akan memudahkan perjalanan hidup kita dunia dan akhirat.

1. 'Buat sesuatu sebagai ibadah'. Jadikan seluruh aktiviti kehidupan kita ini sebagai ibadah; bangun tidur, mandi, makan, minum, berkerja, naik kereta, balik kampung, bergerak, duduk, baring, bercakap, berbahas, menulis, berfikir, berniaga, melabur, membaca, tidur, bernafas dan apa saja aktiviti kehidupan kita ini usahakan seboleh mungkin agar ianya dikira ibadah olehNYA. Semua sekali, 24 jam sehari usahakan agar di kira ibadah olehNYA

Mungkin 2 artikel ini boleh menambahkan pemahaman
http://www.jutawanduniaakhirat.com/2009/09/kenapa-perlu-kuat-berkerja.html
http://www.jutawanduniaakhirat.com/2009/11/buat-adik-adikku-2.html

2. Pesanan yang ke 2 (bagi menguatkan pesanan yang pertama) adalah, jika kita ingin melakukan sesuatu, tanya dahulu kepada diri kita 'adakah perlakuan kita itu akan membawa kita ke syurga ataupun ke neraka' kerana itulah kesudahan kehidupan kita yang hakiki iaitu 'syurga atau neraka'.

Jadi, jika sesekali kita dibisik oleh godaan yang bersifat maksiat ataupun kejahatan, tanya diri sendiri 'adakah pemikiran/perancangan/percakapan/perbuatan itu akan lebih mendekatkan kita kepada syurga ataupun neraka'. Tanya diri dan jawab dengan hati yang tulus

3. 'Jangan tipu diri sendiri'. Dalam dunia ini, kita boleh ('boleh' di sini bermaksud 'mampu' ataupun 'berkeupayaan', bukannya bermaksud 'dibolehkan') menipu semua orang di dunia ini, tetapi kita tidak mampu/tidak boleh/tidak berkemampuan untuk menipu diri kita sendiri. Hati kecil kita ini tidak boleh di tipu.

Jadi, jangan sesekali diajar diri kita ini untuk menipu diri sendiri apatah lagi untuk menipu orang lain kerana sebenarnya menipu orang lain itu = menipu diri sendiri + menipu orang lain, dan sekali orang tertipu selamanya orang tidak akan mempercayai kita

Jadi apa saja yang kita buat, pastikan ianya di kira sebagai ibadah, bertanyalah selalu kepada diri sendiri adakah perlakuan kita itu akan membawa kita ke syurga ataupun ke neraka dan jangan tipu diri sendiri, kerana kita memang sesekali tidak akan boleh menipu hati kecil kita ini.

Kita tidak akan dapat masuk ke syurgaNYA dengan amalan-amalan kita yang serba dhaif dan sedikit ini, tetapi kita akan masuk ke syurga dengan rahmat daripadaNYA, inshaAllah. Jadi buatlah walaupun sekecil-kecil kebaikan, kerana mungkin amalan yang kecil itu akan menjadi asbab pandangan rahmatNYA, dan tinggalkanlah walau sekecil-kecil kejahatan kerana mungkin kejahatan itu akan menjadi asbab kemurkaanNYA.

Semoga kita semua beroleh kejayaan dan kebahagiaan dunia dan akhirat inshaAllah

Read more...

Bisnes Modal Besar

Sunday, January 03, 2010


Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Sekali lagi dimaklumkan....inshaAllah, saya tidak akan terlibat dengan sebarang jenis perniagaan yang menggunakan modal besar....

Yaa, semua jenis perniagaan; intan, berlian, emas, permata, susu, penapis air, pakaian, minuman, makanan dan semua jenis barang yang boleh dijual....yang menggunakan modal besar dan marketing besar untuk menarik pelanggan, pembeli dan agen-agen nya....

1. Tolong baca artikel ini
http://www.jutawanduniaakhirat.com/2009/10/mengapa-perlu-rm20-000.html

2. Tolong lihat gambar HP saya di atas....HP saya tidak boleh memuatkan message panjang anda yang berupa 'jemputan itu' dan 'jemputan ini'.........

3. You......(the owner of the business) are not sincere enough to educate people about business......

Soalan

1. How you measure 'sincere' or 'un-sincere'???? Macam mana Tuan boleh lihat keikhlasan hati orang ataupun tidak????

:) Soalan yang bagus........Hatimu itu tidak boleh ku lihat...tetapi perbuatan dan tindakanmu itu boleh ku lihat.........percakapanmu boleh ku dengar dan tulisanmu juga boleh ku baca.....Bukankah semua yang keluar itu terbit dari hati?????

2. Macam mana kan perniagaan yang sebenar???

Perniagaan yang sebenar adalah skill menggandakan wang dari RM1 kepada RM......(berapa saja nilai yang anda nak..terpulang)...dan tidak semestinya menggunakan modal besar.......Kenapa insan-insan ini harus diajar memulakan perniagaan dengan menggunakan modal besar....

Tolong baca lagi sekali artikel ini.....
http://www.jutawanduniaakhirat.com/2009/10/mengapa-perlu-rm20-000.html

3. Tapi Tuan......Tuan boleh bayarnya secara ansuran
(Saya tidak pasti adakah saya patut ketawa ataupun menangis mendapat soalan ini. Saya rasa saya patut menangis/bersedih kerana inilah mentaliti kebanyakan manusia yang mencari kemenangan)....dan ini jawapan standard saya....'money is not my constrain'........dan soalan susulannya adalah
4. Then Sir, you should pay it cash...
:) :) :) Yaa 3 kali saya akan tersenyum kerana...... 1. Perlukah kamu menjadi rempit di jalanan hanya kerana kamu ada motosikal dan kamu ada masa untuk berbuat demikian??? 2. Perlukah kamu terjun di laut cina selatan hanya kerana semata-mata kamu pandai berenang??? 3. Perlukah kamu beli semua barang yang dijual hanya kerana semata-mata kamu ada duit???
5. Apakah sebenarnya yang Tuan ingin sampaikan di sini???
Tolong jangan dibazirkan masa-masa berharga Cik Puan Tuan di sini kerana di sini tiada istilah 'kemenangan'....yang ada hanyalah 'kebenaran'.......
6. Mengapa Tuan begitu tidak menyukai perniagaan modal besar???
Lagi sekali.....You (the owner of the business) are not sincere enough to educate people about business....
7. Apa yang Tuan ingin nyatakan lagi di sini???
HP saya tidak boleh menerima msg2 panjang yang berupa 'jemputan-jemputan kekayaan' :)
8. Saya boleh sponsor Tuan untuk beli HP mahal
:) :) :) Please do not waste your money....You need to use it to pay all your personal loan and i do not have them (personal loan and all the latest gadget)
9. Tuan menggunakan HP paling murah yang ada dipasaran?
Nilai seorang manusia bukan diukur daripada gadjet apa yang mereka ada.....

Read more...

Speak Fast

Saturday, January 02, 2010

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

1. Speak fast, think faster and action fastest
2. There is no need to be urgent/rushing in this world except for a. pernikahan wanita apabila sampai masanya, b. kebumikan mayat & c. solat apabila tiba waktunya
3. Please be flexible
4. Please be different
5. When it comes to investing, simple is better than complex
6. Please know what you want in this gift called life, have a plan an stick to it
7. If you want to talk about super rich, you have to set your sights higher

Read more...

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP