Duit Tak Pernah Cukup?

Saturday, December 19, 2009

Assalamualaikum warahmatullah, kali ini saya ingin berkongsi sedikit sebab kenapa kebanyakan masyarakat kekurangan wang. Belum pun masuk minggu ke tiga, kadang-kadang duit dalam akaun sudahpun kering.

Saya ambil contoh satu keluarga kecil, dengan jumlah gaji adalah RM2000 dan seorang bayi, dan masih menyewa. Katakanlah jumlah perbelanjaannya sebulan adalah:

1. Rumah sewa: RM500
2. Ansuran kereta: RM400
3. Belanja kereta (minyak, penyelenggaraan dsb): RM200
4. Barang-barang dapur (ayam, ikan, sayur, susu, gula, kicap dan sebagainya): RM200
5. Keperluan bayi (lampin, susu dll): RM150
6. Bil-bil: RM100
7. Insurans: RM100
8. Simpanan: RM200
9. Lain-lain (tabung percutian, beli buku dan majalah, balik kampung, sumbangan kepada ibubapa/keluarga: RM150

Jumlah = 500+400+200+200+150+100+100+200+150 = RM2000

Soalan saya, kenapa kadang-kadang belumpun masuk minggu ke 3, duit-duit ini telahpun habis digunakan, sampaikan duit simpanan dan lain-lain pun dikorek keluarkan juga????

Jawapannya adalah KITA BERKERJA UNTUK ORANG LAIN........Kita berkerja siang dan malam, tetapi at the end of the day duit yang kita dapat itu kita bagi pada orang:

1. Kita bagi pada makcik kantin di pejabat sebagai sarapan pagi
2. Kita bagi pada stesen minyak ketika mengisi minyak kereta
3. Kita bagi pada pemilik pasaraya ketika membeli keperluan dapur dan bayi
4. Kita bagi pada pemilik hotel ketika bercuti sekali setahun
5. Kita bagi pada penjual pasar malam ketika membeli sayur dan ikan
6. Kita bagi pada tuan rumah sebagai bayaran sewa rumah
7. Kita bagi pada pemilik bil elektrik, air dan telefon sebagai bayaran perkhidmatan
dan sebagainya.......

Persoalannya.........Kenapa kita boleh berkerja siang dan malam tetapi at the end of the day kita bagi duit-duit kita tadi pada orang sedangkan sebenarnya kita juga boleh menciptakan sesuatu AGAR ORANG LAIN PULA YANG MEMBERIKAN DUIT-DUIT MEREKA KEPADA KITA?????

Contoh (berdasarkan contoh di atas):
1. Kenapa kita tidak cipta perniagaan makanan agar duit-duit orang lain pula yang dapat masuk kepada akaun kita?
2. Kenapa kita tidak ciptakan stesen minyak sendiri agar duit-duit pemilik kereta orang lain pula masuk ke kantung kita?
3. Kenapa kita tidak ciptakan pasaraya sendiri untuk menjual produk-produk kita agar orang lain pula memberikan duit mereka pada kita dengan membeli produk yang kita jual?
4. Kenapa kita tidak ciptakan/hasilkan hotel/homestay sendiri agar duit pelancong-pelancong lain pula yang kita dapat?
5. Kenapa kita tidak menjadi penjual pasar malam?
6. Kenapa kita tidak menjadi pemilik rumah?
7. Kenapa kita tidak memiliki perkhidmatan air, elektrik, telefon, menjadi penulis yang menghasilkan karya-karyanya agar orang juga memberikan kita wang-wang mereka?

Kesimpulannya......masyarakat kita selalu kekurangan wang kerana kita berkerja UNTUK orang lain. Kita kerja mencari duit, tetapi akhirnya duit-duit kita itu kita serahkan pada orang....Kenapa kita tak cipta SATU PERNIAGAAN (PRODUK/PERKHIDMATAN) bagi membolehkan orang lain pula memberikan duit-duit mereka itu kepada kita????

Sama-samalah kita fikirkan dan mulakanlah sekarang. Carilah apa kelebihan yang ada pada kita dan ciptakanlah sesuatu produk ataupun perkhidmatan yang mana dengan adanya produk dan perkhidmatan kita itu KEHIDUPAN MASYARAKAT INI MENJADI LEBIH MUDAH DAN SENANG......InshaAllah akan ada orang yang akan membeli/menggunakannya dan sumber kewangan kita juga akan menjadi bertambah baik......

2 comments:

2bz4money said...

Itulah sebabnya Bank Negara selalu kena cetak duit..Pasal manusia suka/kerap pakai duit..Dan duit beredar2 mengikut supply chain dalam ekonomi negara. Kalu duit cukup,ekonomi negara pun tak rancak. Bayangkan kalu emas dijadikan duit..Stok emas habis, camna gayanya pulak?

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP