Too ambitious?

Friday, November 27, 2009

Salam, kita perlu mempunyai cita-cita yang tinggi bagi membolehkan kita sentiasa bersemangat menempuh cabaran kehidupan ini. Cita-cita yang melangit akan menggerakkan minda kita untuk mencari jalan bagi mencapainya, dan getaran minda ini akan menggerakkan fizikal dan tubuh badan untuk merealisasikannya.

Tiada salahnya bercita-cita tinggi, malah itulah sebaik-baiknya yang perlu dilakukan dalam hidup ini bagi membolehkan kita mempunyai kekuatan luar biasa dan maha hebat (masih lagi tertakluk sebagai kekuatan hambaNYA). Kita kurang maju bukan kerana kita tidak mendapat sasaran, tetapi KITA MELETAKKAN SASARAN TERLALU RENDAH…..apabila memperolehinya kita rasa kita sudah hebat…….padahal ianya terlalu kecil dan sedikit untuk dijadikan sasaran…..Yaa sebagai permulaan tiada salahnya, kerana setiap yang banyak bermula daripada sedikit dan setiap kejayaan besar bermula dengan kejayaan kecil…..

Sungguh pun begitu UKURLAH JUGA BAJU DI BADAN SENDIRI……..Jangan meletakkan sasaran yang tidak mampu dicapai oleh akalmu kawan…..

Contoh.........jika sekarang anda adalah pelajar yang CGPA nya adalah 2.15 (2.00 adalah syarat minimum untuk graduate) dan anda mempunyai baki 22 kredit lagi untuk dihabiskan (18 kredit adalah nilai maksimum kredit untuk pelajar setiap semester), dan anda merasakan anda perlu mengambil semua mata pelajaran itu sekaligus untuk membolehkan anda grad on time…..tetapi SIKAP ANDA MASIH LAGI SAMA SEPERTI SEBELUM INI…..lambat datang kelas, assignment lambat hantar, kuiz cukup-cukup makan........jadi macammana anda rasa anda mampu bawa 22 kredit sekaligus jika ANDA SENDIRI TIDAK MAHU BERUBAH, dan hanya mengharapkan keajaiban.....

Lagi sekali tiada salahnya bercita-cita tinggi kerana itulah yang diperlukan dalam kehidupan ini, cumanya ukurkan kemampuan akal, fizikal, kewangan, mental dll bagi merialisasikan impian tadi......kerana kita kurang maju bukan kerana kita MENCAPAI APA YANG KITA SASARKAN TETAPI KITA MELETAKKAN SASARAN TERLALU RENDAH DAN KECIL UNTUK DIPEROLEHI.....

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP