Mandarin Language

Friday, November 13, 2009

Spoken and Written
Mandarin/Chinese/Tiong-Hoa

Spoken/Diallect
1. Mandarin (Chinese School, Singapore)
2. Cantonese (Hong Kong, Perak)
3. Hokkien (Melaka, Penang, Johor, Kedah, CHINESE BUSINESSMAN)
4. Hailam
5. Teochew (Penang)
6. Hakka (Perak, Sabah, Sarawak)
7. Kwang-Si
8. Hock Teow

Salam, itu saja catatan nota pertama saya tentang Bahasa Mandarin. Belajarlah seberapa banyak bahasa yang Tuan Puan mampu selain daripada 3 bahasa rasmi; Bahasa Melayu, Inggeris dan Arab. Tambahkan seberapa banyak bahasa yang Tuan Puan mampu seperti Bahasa Mandarin ini dan juga dialek-dialeknya.

1. Kalau kita bercakap dalam bahasa kita, diorang boleh faham. Kalau diaorang bercakap dalam bahasa diaorang, kita.............?

2. Kalau kita buat joke dalam bahasa kita, diorang boleh gelak sama. Kalau diaorang buat joke dalam bahasa diaorang, kita...............?

Jadi banyak-banyakkanlah belajar bahasa. Perkayakanlah minda kita ini selalu dengan ILMU. Tuntutlah ilmu selalu walaupun mungkin Tuan Puan sekarang sudahpun Prof Ir Dr ataupun sudah JUSA ataupun TURUS sekalipun.

Soalan:

S: Bolehkah pahala dengan belajar Bahasa Mandarin
J: Terpulanglah pada NIATMU kawan, kamu nak pahala ke nak dosa?

S: Macammana tu?
J: Niat:
1. Saya belajar Mandarin sebab nak bermegah-megah.....dapatlah dosa
2. Saya belajar Mandarin sebab nak belajar berniaga daripada mereka agar saya dapat untung banyak, dapat beli kereta besar dan rumah besar..........dapatlah manfaat dunia
3. Saya belajar Mandarin sebab nak belajar berniaga daripada mereka, agar saya untung banyak dan SEBAHAGIAN daripada keuntungan itu dapat saya agih-agihkan kepada rumah anak yatim........dapatlah manfaat dunia dan akhirat

S: Oh senang saja, ambillah niat 3, tapi bila dah untung tak payahlah derma rumah anak yatim
J: :) Niatmu tidak boleh ditipu kawan. Kamu 'niat' nak makan nasi tapi kamu TAK NAK makan nasi, maka niat sebenarmu adalah 'tak nak makan nasi'

Kamu boleh menipu semua orang di bumi ini tetapi KAMU TIDAK BOLEH MENIPU DIRIMU SENDIRI. Apa yang kamu niatkan itulah yang kamu dapat.

S: Salahkah berumah besar dan berkereta besar?
J: Tiada salahnya jika itu diperolehi daripada jalan-jalan halal, tetapi keutamaannya? Bukankah kereta sekarang dan rumah sekarang sudah besar. Apa kata jika lepas rumah terlebih besarmu itu siap, kamu dijemput pulang olehNYA?

Jadi buatlah sesuatu secara BERKEUTAMAAN. Agih-agihkanlah kekayaan dan hartamu itu kepada insan-insan yang memerlukan. Tiada salahnya kamu bermewah-mewah dan berharta banyak, tapi BERPADA-PADALAH dan UTAMAKANLAH kepada perkara yang lebih utama. Hidup kita pun bukannya lama sangat di sini. Jauh lagi perjalanan yang akan kita tempuhi. Jadi perbanyakkanlah bekalan untuk menempuh kehidupan yang abadi di sana.

S: Apa maksud dunia?
J: Dunia adalah sesuatu yang dekat dan manfaatnya diperolehi sekarang

S: Akhirat?
J: Akhirat adalah sesuatu yang jauh, dan manfaatnya berkekalan

S: Jadi yang manakah yang harus didahulukan?
J: Terpulanglah padamu kawan.

S: Saya rasa saya inginkan kedua-duanya, tetapi saya mengutamakan akhirat kerana manfaatnya berkekalan
J: Itulah sebaik-baiknya. Sama-samalah kita mencari dunia dan akhirat ini dan jika berlaku pertembungan maka dahulukanlah yang mana manfaatnya lebih banyak dan berkekalan.

S: Jadi perlukah belajar Bahasa Mandarin?
J: Terpulanglah pada NIAT, PILIHAN dan KEMAMPUANMU kawan

Moga ada manfaatnya, sampai jumpa lagi inshaAllah

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP