Mengapa di tangguh Bahagia?

Sunday, October 25, 2009

Salam,

S: Tuan, perlukah saya berbahagia dengan kehidupan saya sekarang. Gaji saya hanyalah RM800, anak 2, pergi kerja naik motosikal sahaja, rumah pun masih menyewa.

J: :) Ya berbahagialah dengan kehidupan Tuan itu. Mengapa perlu ditangguhkan bahagia, kerana belum tentu kita boleh hidup selepas daripada saat ini. Itulah rezeki Tuan yang telah ditetapkan olehNYA, sekarang. Itulah hasil kerja yang Tuan dapat daripada usaha Tuan selama ini.

Berapa ramai lagi insan lain yang tidak mempunyai kerja, tidak mempunyai motosikal, hatta tidak mempunyai kaki sekalipun utuk berjalan, TETAPI adakah Tuan tahu/yakin bahawa esok rezeki Tuan juga akan sebanyak RM800? Mungkin jumlahnya akan meningkat menjadi RM8000 ataupun RM80 000 ataupun menurun jadi RM0

S: Macammana boleh jadi begitu Tuan?
J: Saat-saat yang telah berlalu tidak akan berulang kembali. Saat-saat yang akan datang adalah tidak pasti dan tidak ketahuan. Jadi usahakanlah sekuat mungkin untuk mengubah kehidupan Tuan itu kearah kebaikan dan kearah kecemerlangan.

S: Tuan bercakap senanglah, Tuan belajar tinggi, kerja senang, pangkat besar, mungkin telah menghampiri keluar daripada zon rate race?
J: Kawan........berkali-kali telah saya katakan TIADA SESUATU YANG SENANG DALAM HIDUP INI http://www.jutawanduniaakhirat.com/2009/10/kenapa-perlu-kuat-berkerja-sehingga.html. Jika ada, percayalah itu suatu tipu muslihat yang nyata, yang akan lebih memporak perandakan kehidupan Tuan. Tiada perkara yang senang dalam hidup ini dan TIADA JUGA SESUATU YANG MUSTAHIL DALAM HIDUP INI. Apa yang pasti kuatkan usaha, perbanyakkan doa dan selebihnya tawakkal lah kepadaNYA.

Moga kehidupan Tuan dan kehidupan kita semua lebih baik daripada semalam. Usahlah ditangguhkan bahagia, kerana belum tentu esok milik kita.

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP