Bertanggungjawablah

Thursday, October 08, 2009

Salam, jika kereta anda dilanggar dari belakang, siapakah yang akan anda persalahkan? Jika anak anda dipukul di sekolah, siapakah yang akan anda cari dan marah? Jika motosikal anda di curi, siapakah yang akan anda maki dan caci?

Sebelum kita memarahi orang lain, ingatlah orang lain juga boleh memarahi kita. Sebelum kita memaki orang lain, ingatlah orang lain juga boleh memaki kita. Jadi sampai bilakah kita ingin begini?

Kenapa kita bawa kereta perlahan sangat? Kenapa kita bawa kereta waktu jalan sesak? Kenapa kita tidak rancang perjalanan kita dengan betul? Kenapa kita tidak gunakan jalanraya sewaktu jalan lapang dan lengang?

Kenapa kita tidak didik anak kita sedari kecil agar anak kita pandai berkawan dan pandai bertolak ansur? Kenapa kita tidak hantar anak kita ke sekolah lain yang hanya terdiri daripada kanak-kanak yang baik dan tidak nakal? Kenapa kita tidak hantar anak kita ke sekolah lain yang mempunyai bilangan guru yang lebih ramai dan mampu mengawal semua muridnya?

Kenapa kita tidak kunci motosikal kita dengan betul? Kenapa kita membeli dan menggunakan motosikal yang baru dan cantik? Kenapa kita tinggalkan motosikal kita di tempat-tempat yang terlindung dan tersorok?

Hidup ini usahlah kita menyalahkan orang lain. Hidup ini usahlah kita menuding jari kepada orang lain. BERTANGGUNGJAWABLAH atas semua perkara yang berlaku terhadap diri kita, keluarga kita dan orang-orang di sekeliling kita.

Buatlah kerja-kerja dan tanggungjawab kita SEBAIKNYA. Selebihnya panjatkanlah doa kepadaNYA “Ya Allah, aku telah melakukan kerja-kerjaku dengan sebaik mungkin. Semampu kudrat dan akalku. Aku memohon kepadaMU ya Allah, janganlah Engkau uji aku dengan sesuatu ujian yang tidak sanggup aku hadapi. Janganlah Engkau uji aku dengan sesuatu ujian yang tidak sanggup aku hadapi. Janganlah Engkau uji aku dengan sesuatu ujian yang tidak sanggup aku hadapi. Engkaulah Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang”

0 comments:

  © Blogger templates Newspaper by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP